kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷
پاسخ عملی ایران به ادعای گزاف حکام عرب

ایران آماده حفاری  در میدان گازی آرش است

 
 
 
سرویس سیاسی-
غلط‌پردازی دیگرباره شورای همکاری خلیج‌فارس علیه جزایر سه‌گانه ایرانی و میدان گازی آرش با واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
شورای وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس روز دوشنبه در پایان نشست خود به ریاست «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در شهر ریاض عربستان بیانیه‌ای صادر کرد و بار دیگر ادعاهای واهی و بی‌اساس خود را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی و میدان گازی آرش مطرح کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شورای همکاری خلیج‌فارس، این شورا ادعاهای خود درباره میدان نفتی- گازی آرش را تکرار و مدعی شد: «این میدان به طور کامل در منطقه دریایی کویت واقع شده است. ثروت طبیعی منطقه مجاور منطقه تقسیم شده میان کویت و عربستان از جمله میدان الدره (آرش)، در مالکیت مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره‌برداری کامل از منابع طبیعی در آن منطقه را بر اساس مفاد قوانین بین‌المللی و با استناد به توافقنامه‌های فیمابین، دارند.»
این شورا همچنین با تکرار ادعاهای واهی و بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، این جزایر را به‌زعم خود متعلق به امارات دانست و به موضع ثابت و مصوبات قبلی خود مبنی بر محکومیت آنچه آن را به زعم خود استمرار اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) توسط ایران خواند، اشاره کرد.
وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در این بیانیه بدون اعتنا به مستندات تاریخی که این جزایر را متعلق به ایران و بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک ایران می‌داند، در ادعای واهی خود آورده است: «ما بر حق حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آب‌های منطقه‌ای، قلمرو هوائی و فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این جزایر به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خاک امارات تأکید می‌کنیم. بر این اساس هرگونه تصمیم یا اقدامات ایران در این جزایر باطل است و هیچ چیزی از حقایق تاریخی و حقوقی را که بر حق حاکمیت امارات بر این جزایر سه‌گانه تأکید دارد، تغییر نمی‌دهد.»
این بیانیه در ادامه ادعاهای واهی خود علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران آورده است: «شورای همکاری خلیج‌فارس برگزاری رزمایش‌های نظامی ایران در جزایر سه‌گانه، آب‌های منطقه‌ای، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه اقتصادی انحصاری این جزایر را که جزء جدایی‌ناپذیر امارات است، محکوم می‌کند و آخرین مورد آن نیز رزمایش نظامی ایران و اجرای تمرینات رزمی در جزیره بوموسی در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ بود.»
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعائی در خصوص جزایر سه‌گانه یادشده را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. همچنین در خصوص میدان نفتی آرش از نگاه تهران، صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یکجانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.
نباید از منافع کشور در توسعه «میدان گازی آرش»
کوتاه بیاییم
ادعای گزاف حکام عرب با پاسخ عملی و قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. سردار عبدالرضا عابد روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با استفاده از میادین مشترک گفت: میادین نفتی میادین مشترکی است که برای توسعه آنها در دولت سیزدهم تلاش کردیم. در سفری استانی به شهید آیت‌الله رئیسی گفتم، امروز در کشور حلقه مفقوده‌ای داریم که این حلقه مفقوده در کشور با این که همه دولت‌ها آمدند و رفتند ماند. ما میادین مشترکی داریم که در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها از آن صحبت می‌شود. با وجود این که در دریا و در خشکی میادین مشترک داریم اما عزم و اراده جدی برای استفاده از این میادین مشترک را ندیدم. به شهید رئیسی گفتم در این باره برنامه ویژه‌ای گذاشته شود و از مسئولان مربوطه خواسته شود و اولویت‌بندی کنید.
وی افزود: ما چه در بخش میعانات گازی و چه در بخش نفت با کشورهایی به جز بحرین با عراق، کویت، عربستان، قطر، امارات تا عمان و از طرف شمال هم با ترکمنستان، آذربایجان میادین مشترک داریم که البته آیت‌الله رئیسی قول داد و جلساتی هم برگزار و قرارگاه هم در این زمینه پیشقدم شد و نشان دادیم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اظهار کرد: در مرحله اول با عراق می‌توانیم کار گروهی تعریف کنیم که در میادین مشترکی که با آنها داریم حد و حدود و مرزها مشخص شود که چه مقدار مربوط به ما است و چقدر مربوط به آنها می‌شود. البته این کارگروه تشکیل شد. این کارگروه از طرف مقابل خیلی فعال بود، اما از طرف ما ضعیف بود، در حالی که ما در این زمینه ذی‌نفع بودیم. باید با جدیت این کار را دنبال می‌کردیم که البته اتفاقاتی افتاد اما مطلوب نبود، یعنی بهتر از این می‌توانستیم نتیجه بگیریم.
توسعه میدان آرش از نان شب واجب‌تر است
سردار عابد تاکید کرد: بخش میادین مشترک دریایی هم ـ به همین شکل ـ «در خشکی» است، یعنی مخازنی را که ما شناسایی کردیم به‌خصوص در رابطه با میدان مشترک آرش با کویت، که در رابطه با این میدان یک اصلاح است که واقعا از نان شب هم واجب‌تر است. چندین سال است که میدان آرش مشترک است. هم آنها منافع دارند و هم ما منافع داریم، چرا ما باید از منافع‌مان کوتاه بیاییم، چرا ما منافع‌مان را پیگیری نکنیم. باید اولویت و بها بیشتر به آنها داده شود.  وی با بیان اینکه ما باید به جهت دیپلماسی و هم به جهت پیگیری فعال باشیم، اظهار کرد: باید وزارت امور خارجه و مسئولان دیگر و آنهائی که مرتبط در این زمینه مسئول هستند مطالبه و پیگیری کنند و تا زمانی که این اتفاق نیفتند همین روال وجود دارد. موضوع میدان اسفندیار و فرزاد آنها هم به همین شکل است. صحبتی شد و توافقی صورت گرفت ولی منتظریم که دستور و مجوز صادر کنند، البته در آنجا دکل داریم و آماده برای استقرار آن هستیم که بتوانیم کار را شروع کنیم و عملیات حفاری انجام شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: اما از این فرصت، کویتی‌ها استفاده کرده‌اند و آنها با عربستان شرکت مشترکی را به نام «الخلیل» تاسیس کردند و در حال کار هستند که بعضی‌ها می‌گفتند، کار نمی‌کنند که گفتم شواهد نشان می‌دهد، آنها در حال کار هستند. به نام آنها این شرکت تاسیس شده است و فراخوان مناقصه هم  داده‌اند.
سردار عابد تاکید کرد: ما الان نزدیک آنها نیستیم، ما در این طرف ساحل هستیم، اما بالاخره به عنوان کشور همسایه به دنبال منافع خودشان هستند. ما باید حضور داشته باشیم و منتظر نباشیم که ببینیم چه می‌شود؛ استفاده از میادین مشترک حق مسلم مردم است. وقتی وزارتخانه عریض و طویل درست کرده‌ایم باید بموقع عمل کند.  قرارگاه هم سعی می‌کند که فراتر از قانون عمل نکند، اما دنبال می‌کنیم و آماده هستیم که این کار انجام دهیم.
کنعانی: صدور بیانیه‌های تکراری 
و طرح ادعاهای یکجانبه، فاقد ارزش حقوقی است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض را محکوم و آنها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در این زمینه، درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزرای خارجه این شورا را مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یکجانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند. کنعانی افزود: تنها راهکار منطقی و نتیجه‌بخش در خصوص میدان آرش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفت‌وگوی دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی پایدار بر اساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج‌فارس را مطلقا مردود دانست و تاکید کرد جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر در خصوص مسکونی‌سازی، سفر مقامات کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و همچنین برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی خود را دخالت در امور حاکمیتی خود تلقی نموده و آن را محکوم می‌کند.
وی همچنین با اشاره‌ به بند موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان افزود؛ جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود پای‌بند بوده، فلذا اظهارات بی‌اساس در ارتباط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را فاقد ارزش می‌داند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی امنیت در منطقه را مقوله‌ای یکپارچه و غیرقابل تفکیک دانست و با تاکید بر اهمیت همکاری منطقه‌ای به منظور تأمین امنیت جمعی افزود؛ جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن حضور نظامی بیگانگان در سطح منطقه، نقش مؤثر و سازنده خود را در تأمین امنیت آبها و آبراه‌های منطقه‌ای با قوت ادامه خواهد داد.
کنعانی با اشاره به تبریک بیانیه شورا به انتخاب جناب آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور کشورمان، تاکید کرد؛ دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز در استمرار رویکرد راهبردی و سیاست‌های اصولی نظام، با تاکید بر استمرار سیاست همسایگی به عنوان اولویت سیاسی خارجی خود، همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارهای سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند و یادآور می‌شود مواضعی از جنس موارد اشاره شده در بالا در بیانیه‌های شورای همکاری، کمکی به فرآیند تعامل و همکاری منطقه‌ای نمی‌کند و باید از آنها پرهیز کرد.